Любина Г. И.
Институт истории естествознания и техники им. С.И. Вавилова РАН, Москва, Россия;
DOI: 10.24411/2076-8176-2020-11001
На большом документальном материале из московских архивов показан пионерский вклад М.В. Павловой в постановку систематического профессионального образования палеонтологов в Москве. Впервые проанализированы факторы, сформировавшие ранний интерес М.В. Павловой к естественным наукам и педагогике. Рассмотрен процесс становления учёного-палеонтолога: учёба в Сорбонне и Музее естественной истории в Париже, переписка с А.П. Павловым, работа с палеонтологическими материалами Геологического кабинета Московского университета, научные публикации. Показан опыт преподавания палеонтологии в Народном университете им. А.Л. Шанявского: рассмотрены общие установки, учебные программы, различные виды практических занятий, формирование материальной базы преподавания, работа студенческого кружка. Представлена деятельность Павловой — профессора палеонтологии Московского университета, ориентированная на подготовку специалистов широкого профиля. Приведены содержание курса палеонтологии, методологические принципы преподавания (солидная теоретическая подготовка в области дисциплин биологического цикла, движение процесса обучения от общего к частному и специальному знанию, исключительное внимание к практическим занятиям, особенно к полевой практике). Показан вклад «палеонтологической школы Павловой» в формирование биостратиграфической составляющей геологической школы Московского университета («школы А.П. Павлова»).
Ключевые слова: палеозоология, Народный университет им. А.Л. Шанявского, Московский университет, образование, педагогический процесс, методологические принципы, учебники, геологическая школа Московского университета.
M.V. Pavlova in Moscow: 1910–1930
Galina Iv. Liubina
Institute for the History of Science and Technology named after Sergey I. Vavilov of Russian Academy of Science, Moscow, Russia
DOI: 10.24411/2076-8176-2020-11001
Pavlova’s pioneering contribution to systematic professional education of paleontologists in Moscow is demonstrated based on the abundant documentary material from the Moscow archives. The factors that determined Pavlova’s early interest in science and pedagogy were analysed for the first time. The process of the making of the palaeontologist is reviewed in the paper: Pavlova’s studies at Sorbonne and the Museum of Natural History (Muséum national d’Histoire naturelle) in Paris, correspondence with A.P. Pavlov, working with paleontological materials from Moscow University’s Geological Cabinet (Museum), and her scientific publications. The paper describes Pavlova’s experience of teaching palaentology at A.L. Shanyavskii People’s University: general principles, curricula, different types of practical classes, development of material resources for teaching, and the student coterie’s work. The paper describes activities of M.V. Pavlova’s, Professor of Palaeontology at Moscow University, associated with training broad professionals, as well as the content of the course in palaeontology and the methodological approaches to teaching (solid theoretical training in biological disciplines; teaching and learning process moving from general knowledge to specific knowledge; and focusings on practical classes, particularly on field practice). The role of M.V. Pavlova’s palaeontological school in the formation of the biostratigraphic component of Moscow University’s geological school (A.P. Pavlov’s school) is also shown.
Keywords: palaeozoology, A.L. Shanyavskii People’s University, Moscow University, education, teaching process, methodological principles, textbooks, Moscow University’s geological school.