The History of Teaching Zoology at the Moscow Higher Women’s Courses in the early XX Century

Roman A. Fando


Sergey I. Vavilov Institute for the History of Science and Technology, Russian Academy of Sciences, Moscow, Russia

DOI: 10.24411/2076-8176-2018-1195

Download PDF

Based on new archival materials, this paper reconstructs the pre-revolutionary system of women’s training in zoology at the Moscow Higher Women’s Courses. The history of teaching zoology at the Women’s Courses is the first experience of a large-scale training in life sciences for female students based on the university-level curricula. The zoological laboratory opened at the Courses in 1904 to train the auditors in histology, embryology, and evolutionism. The academic quality of education was provided by Moscow University professors, M.A. Menzbir, N.K. Kol’tsov, and P.P. Sushkin, who were invited to teach at the Courses. The training, which lasted from September through May included lectures, the female students attended practicums; many attended scientific seminars and circles, and also conducted research under the guidance of eminent scientists. The laboratory was fitted with the necessary equipment, collections, and professional literature: all of this was regularly updated and replenished, which was paid with the Courses’ own funds and charity donations. The experience of organizing the teaching and learning process at the Zoological Laboratory was shared with the participants in 12th Congress of Natural Scientists and Physicians in Moscow to demonstrate different forms and methods of zoological teaching. In 1918, the Courses were reorganized into the Second Moscow University. Nevertheless, the traditions of prerevolutionary education were adopted by the teachers of the nascent soviet higher school and implemented in teaching practices. Among those who received training in zoology at the Moscow Higher Women’s Courses were S.L. Frolova, N.N. Ladygina-Kohts, M.P. Sadovnikova-Kol’tsova, V.N. Shreder, and others who became renowned scientists in the fields of zoology, cytology and genetics, the teachers and organizers of Russian science.

История преподавания зоологии на Московских высших женских курсах в начале ХХ века

Фандо Роман Алексеевич


Институт истории естествознания и техники им. С.И. Вавилова РАН, Москва, Россия

DOI: 10.24411/2076-8176-2018-1195

Скачать в формате PDF

В статье на основе новых архивных материалов воссоздана дореволюционная подготовка женщин в области зоологии на Московских высших женских курсах. Преподавание на женских курсах являлось первым в Москве опытом массового обучения слушательниц зоологическим дисциплинам по университетским программам. Благодаря открытию на курсах лаборатории зоологии в 1904 г. была организована подготовка слушательниц по зоологии, гистологии, эмбриологии, эволюционному учению. Академизм преподавания обеспечивали приглашённые преподаватели Московского университета: М.А. Мензбир, Н.К. Кольцов, П.П. Сушкин. Обучение проводилось с сентября по май, кроме лекционного материала слушательницы проходили практикум, многие студентки посещали научные семинары и кружки, выполняли исследования под руководством выдающихся учёных. Лаборатория была обеспечена необходимым оборудованием, коллекциями и специальной литературой, которые постоянно пополнялись за счёт собственных средств учреждения и благотворительных пожертвований. Опыт организации учебного процесса в зоологической лаборатории был представлен участникам XII Съезда естествоиспытателей и врачей в Москве, так как демонстрировал различные формы и методы обучения зоологии. В 1918 г. курсы были преобразованы во Второй Московский университет, тем не менее, традиции дореволюционного образования были взяты на вооружение педагогами зарождающейся советской высшей школы и перенесены в практику преподавания. В стенах Московских Высших женских курсов подготовку по специальности «зоология» прошли С.Л. Фролова, Н.Н. Ладыгина-Котс,М.П. Садовникова-Кольцова, В.Н. Шредер и др., которые впоследствии стали известными исследователями в области зоологии, цитологии и генетики, педагогами и организаторами отечественной науки.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.