Хартанович М. В.
Музей антропологии и этнографии им. Петра Великого (Кунсткамера) РАН, Санкт-Петербург, Россия
DOI: 10.24411/2076-8176-2019-11984
На основании архивных и опубликованных материалов впервые проведён комплексный анализ этапов изменения научной значимости и положения в структуре Академии наук основных коллекций, сформировавших анатомическое собрание Кунсткамеры Императорской Академии наук за период XVIII — XIX в. Это коллекция Фредерика Рюйша конца XVII — начала XVIII в. и академическая тератологическая коллекция XVIII — середины XIX в. Собран комплексный материал, показывающий динамику перехода коллекций в статус памятника истории науки. Коллекция Рюйша наглядно, эстетично, объёмно давала представление о строении человеческого тела. Рюйш использовал художественно-эстетические приёмы: декорирование тканями, украшения, создание композиций из препаратов по анатомии человека и животных, растений; всё это привлекало широкую аудиторию. Инъецирование кровеносных сосудов окрашенной массой позволяло разглядеть без микроскопа самые тонкие структуры. Если коллекция Рюйша постепенно становилась памятником создания Академии наук, эпохи Петра I, истории европейской анатомии, то исследовательский интерес к тератологической коллекции не иссякал и в первой половине XIX в.: с этим собранием работали академики П.А. Загорский, К.Э. фон Бэр. В дальнейшем не раз поднимался вопрос о передаче его Медико-хирургической академии в качестве наглядных пособий. За сохранение этих коллекций в стенах Академии наук выступали директор Анатомического кабинета К.Э. фон Бэр, директор Музея антропологии и этнографии В.В. Радлов.
Ключевые слова: Кунсткамера, анатомическая коллекция, Ф. Рюйш, К.Э. фон Бэр, К.Ф. Вольф, И.Г. Дювернуа, П.А. Загорский.
Anatomical Collection of the Kunstkamera of the Imperial Academy of Sciences: through the XVIII to the XIX centuries
Maria V. Hartanovich
Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography (Kunstkamera), Russian Academy of Sciences, St Petersburg, Russia
DOI: 10.24411/2076-8176-2019-11984
Based on archival and published materials the author makes the first a complex analysis of the stages of transformation of the academic meaning and position of the Imperial Academy of Sciences anatomical collection in the 18th — first half of the 19th century. The research focuses on both the anatomical collection of Frederick Ruysch and the teratological collection of the Kunstkamera of the Imperial Academy of. The Frederick Ruysch collection gave an aesthetic appreciation of the structure of the human body.
Ruysch used artistic and aesthetic techniques, such as: decorating the specimens with fabrics, and creating compositions of the anatomy of humans, animals and plants, which attracted a wide audience. Injection of blood vessels with a colored mass made the finest structures evident without a microscope. Whereas the collection of Frederick Ruysch gradually became a monument to the establishment of the Academy of Sciences in Russia, the era of Peter the Great, the history of European anatomy, the research interest in the teratological collection had not stagnated in the first half of the 19th century. Academicians Petr Zagorsky and Karl von Baer worked with it. Not once during the 19th century did the Medical-Surgical Academy ask the Academy of Sciences to hand the anatomical collections over to them. Director of Anatomical Cabinet Karl von Baer, director of the Museum of Anthropology and Ethnography Vasily Radloff disputed over the collections in question in the Academy of Sciences.
Keywords: Kunstkamera, anatomical collection, Frederick Ruysch, Karl Baer, Caspar Friedrich Wolff, Johann Georg Duverney, Petr Zagorsky.