‘Beneath any Criticism’ What the ‘Fedorova Affair’ Reveals about Soviet Science during the Khrushchev Thaw

Douglas R. Weiner

University of Arizona, Tucson, Arizona, USA

Anna V. Samokish

Saint-Petersburg Branch of the Institute for the History of Science and Technology RAS, Saint-Petersburg, Russia;

DOI: 10.24411/2076-8176-2018-11965

Download PDF

The damage done to Soviet science by Lysenko and his followers was not limited to genetics. One of the little-known aspects was the damage caused by Lysenko’s network to the teaching of biology and the history of science. At the center of this research is the curious figure of Vera Nikolayevna Fedorova (1908-?), who from 1956 to 1965 grew from the Kazan school teacher to the editor-in-chief of Biology at School. Her correspondence with the methodologists of the teaching of biology B. Vsesviatskii and B. Raikov has been analyzed. Based on this correspondence and her works, one can trace the evolution of her views. An attempt was made to determine the causes of her rapid career growth. Particular attention is paid to the relations with the well-known historian of science and the methodologist of the teaching of natural sciences Boris Raikov. Discussions of Fedorova and Raikova on the pre-revolutionary development of the methodology of natural science and its philosophical-materialist implications are also analyzed in the work. The “ Fedorova Affair” — the secondary front in the struggle between the Lysenkists and their opponents — ended in a temporary victory for the former. The situation persisted until 1964.

Keywords:

«Ниже всякой критики». Что может «Дело Фёдоровой» рассказать о советской науке периода хрущёвской оттепели
Вайнер Дуглас

Университет Аризоны, Аризона, США

Самокиш Анна Викторовна

Санкт-Петербургский филиал Института истории естествознания и техники РАН,Санкт-Петербург, Россия:

DOI: 10.24411/2076-8176-2018-11965

Скачать в формате PDF

Ущерб, нанесенный советской науке Лысенко и его последователями, не ограничивался генетикой. Одним из малоизвестных аспектов был ущерб, причиненный Лысенко и его сторонниками преподаванию биологии и истории науки. В центре этого исследования — фигура Веры Николаевны Федоровой (1908 — ?), которая с 1956 по 1965 год выросла от простой казанской школьной учительницы до главного редактора журнала «Биология в школе». Проанализирована ее переписка с методистами преподавания биологии Б. В. Всесвятским и Б. Е. Райковым. Основываясь на этой переписке и ее работах, можно проследить эволюцию ее взглядов. Была сделана попытка определить причины быстрого роста ее карьеры. Особое внимание уделено отношениям с известным историком науки и методистом преподавания естественных наук Борисом Райковым. В работе также анализируются дискуссии Федоровой и Райковой о дореволюционном развитии методики преподавания естествознания и ее философско-материалистического подтекста. «Дело Федоровой» — вторичный фронт в борьбе между Лысенкоистами и их противниками — закончилось временной победой первых. Ситуация сохранялась до 1964 года.

Ключевые слова: преподавание естественных наук, Лысенкоизм, Борис Райков, Валериан Половцов, история естественнонаучного образования

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.