de Jong-Lambert W.
City University of New York
DOI: —
This article applies U.S. anthropologist Katherine Verdery’s analysis of the animation of the dead in East European politics, to a historical study of Lysenkoism. Verdery convincingly described the use of those who have passed away to influence current events, and the interpretation of history, in Eastern Europe. Verdery focused on the practices of commemoration and reburial. While these are important topics within the Lysenko controversy, biology — as the study of life — also invites us to consider Verdery’s framework in scientific terms as well. I describe three instances in the history of Lysenkoism, where the dead were enlisted for political use. I use the term “politics,” as Verdery does, to refer to behavior intended to make policy, justify action, claim authority, and manipulate meaning and context. My first example — the tragic suicide of Viennese Zoologist Paul Kammerer — may be interpreted as a precursor to the Lysenko controversy. Lhe second — an essay published by Polish architect Szymon Syrkus in a 1948 issue of Architektum (Architecture) — is an example of when the dead were used in support of Lysenko. Lhe third — the entry on Lamarck by University of Pennsylvania botanist Conway Zirkle, in the 1961 Encyclopedia Britannica — shows an instance where a deceased individual was used against him. I am interested not only in how those no longer around to speak for themselves were used to achieve a goal, vis-a-vis Lysenko, but the motivations of those involved. I also explore how notions of life, death and rebirth — so deeply embedded in the Lysenko controversy — may be re-imagined accordingly, and inform our understanding of what the word “Lysenkoism” means.
Использование мертвых в науках о жизни: танатология лысенкоизма
Вильям де Йон-Ламбер
Колумбийский университет, Университет г. Нью-Йорка, США
DOI: —
Статья посвящена анализу лысенкоизма как явления научной, общественной и политической жизни эпохи холодной войны. Автор предлагает взглянуть на изучаемое явление под новым, достаточно необычным углом зрения. Опираясь на работы известного американского антрополога, специалиста по Центральной и Восточной Европе Кэтрин Вердери, автор ставит вопрос о том, какую роль играли имена и творческое наследие ушедших из жизни ученых и деятелей культуры в утверждении лысенкоизма в науке, а социалистического реализма — в искусстве конца 1940-х — начала 1950-х гг. в странах советского блока, а также в параллельном процессе превращения лысенкоизма в синоним лженауки на Западе в эти же годы. Как полагает автор, сами понятия жизни и смерти, разложения и возрождения, наследственной передачи не только биологических, но и социальных признаков, культурной традиции, проблема смены поколений в науке и политике играли ключевую роль в борьбе противников и сторонников Т. Лысенко. Поэтому углубленный анализ использования этих понятий может существенно продвинуть наше понимание лысенкоизма в целом. С этой целью автор анализирует три эпизода из истории противостояния лысенкоистов и антилысенкоистов.