The introduction of Pavlovism in France, its isolation in the USSR and the return of scientific exchanges between France and the USSR in the interwar and the immediate post-war periods

Jean-Gaël Barbara

Sorbonne université, UPMC université Paris 06, institut de biologie Paris Seine (IBPS), Neuroscience Paris Seine, UMR CNRS 8246, Inserm 1130 & Sorbonne Paris Cité, Paris Diderot, Philosophie, Histoire, SPHERE, CNRS UMR7219;

DOI: 10.24412/2076-8176-2023-4-61-82

Download PDF

This article analyzes French-Russian scientific relations in the fields of brain physiology and neuroscience concerning the central issue of Pavlovism, its birth in relation with Western science, its reception and diffusion in France, but also its distancing from the scientific trends of French psychologists and physiologists, including Russian former students of I.P. Pavlov. These issues are discussed from an epistemological point of view which is also necessary to understand how these scientific relations were resumed in the 1950s besides a complex political context. We analyze how the exchange of ideas on Pavlovism and more generally on neuroscience progressively excluded ideological concerns and rigid theoretical positions in the context of the creation of the International Brain Research Organization and neuroscience as an international research field.
Keywords: Neuroscience, I.P. Pavlov, France, Russia, Cold War, W. Drabovitch, L. Lapicque.

Внедрение «павловизма» во Франции, его изоляция в СССР и возобновление научных обменов между Францией и СССР межвоенный и ранний послевоенный периоды
Жан-Гаэль Барбара

Университет Сорбонны, Университет Париж 06, Институт биологии Париж Сена (IBPS);

DOI: 10.24412/2076-8176-2023-4-61-82

Скачать в формате PDF

В статье анализируются французско-российские научные отношения в области физиологии мозга и нейронаук, касающиеся центрального вопроса павловизма, его зарождения, рецепции и распространения во Франции, а также его дистанцирования от научных течений
французских психологов и физиологов, включая бывших русских учеников И.П. Павлова. Эти вопросы рассматриваются с эпистемологической точки зрения, что также необходимо для понимания того, как эти научные отношения были возобновлены в 1950-е гг. в рамках сложного политического контекста. Мы анализируем, как обмен мнениями по павловизму и
в целом по нейронауке постепенно исключал идеологическую озабоченность и жесткие теоретические позиции в контексте создания Международной организации мозга и нейронауки как международного исследовательского направления.
Ключевые слова: нейронаука, И.П. Павлов, Франция, Россия, холодная война, В. Драбович, Л. Лапик.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.